Interviews

Linde Schöne toont veerkracht en pakt de regie op haar debuutalbum ‘Nog Heel Even’

In februari van dit jaar was ze na twee jaar ineens weer terug met Ergens In Mijn Hoofd. Vandaag brengt Linde Schöne haar debuutalbum Nog Heel Even uit. Wij spraken haar over de veelbewogen periode die hier aan vooraf ging en haar heeft gebracht tot waar ze nu staat.

Al sinds 2014 staat Linde onder contract van Noah’s Ark, maar een echte debuutplaat liet tot vandaag op zich wachten. Wel bracht ze in 2016 en 2017 de EP’s Liefde Van De Vloer en Linde Van Nimma uit en stond ze in het voorprogramma van Diggy Dex, Ronnie Flex en Eefje de Visser. Maar na de losse single Waar Rook is Zijn Wij, met Tellem in 2018, werd het stil.

Zodra je Nog Heel Even hebt gehoord begrijp je meteen waarom. Het album luistert als een rollercoaster en serveert een breed pallet aan emoties. Van hoop en liefde naar pijn en woede en weer terug. “Bij het verschijnen van m’n eerste EP vertelde ik overal dat ik m’n ware liefde in de studio had ontmoet. Ik had toen niet bedacht dat er een break-up album zou komen en dat ik het er weer over zou moeten hebben haha.”

Schrijven voor anderen
Voordat de relatie uit ging stopte Linde tijdelijk met het maken van muziek. Ze kon het niet meer opbrengen. Niet lang daarna ging de relatie definitief uit en keerde ze terug naar Nijmegen. “Het stoppen met muziek was de sleutel, het was zo’n bevrijding! Ik had het gevoel dat ik dood zou gaan als m’n volgende single geen hit zou worden. Door te stoppen met muziek viel de druk weg en kon ik er afstand van nemen. Ik bedacht me dat ik ook werk kan zoeken en andere dingen kon doen. Daar dacht ik voorheen niet over na.”

Eén van de andere dingen die ze ging doen was het schrijven voor artiesten als Maan, Trijntje Oosterhuis en Glennis Grace. “Het mooie aan schrijven voor anderen is dat je een connectie zoekt. De mensen voor wie ik goed kan schrijven, daar klik ik ook mee. We gaan door eenzelfde fase of we denken hetzelfde over bepaalde dingen.” Het schrijven voor anderen werkte therapeutisch en al snel verschenen er meer liedjes. “Soms zit ik met anderen in de studio en dan vliegen de liedjes er uit. Nummers die ik zelf heel sick vind, maar waarvan ik weet dat ik niet de artiest ben om het te performen. Maar het kan ook zijn dat de andere artiest aangeeft ‘Volgens mij is dit jouw song’. Zelf voel je dat ook. Je weet als iets van jou is. Dat geldt ook voor deze liedjes, ik had er geen controle over. Het moest er gewoon uit. Ik denk dat het daarom ook heel real is. Ik spaar hem niet, maar ik spaar mezelf ook niet.”

Alles overwegen
Voor Nog Heel Even werkte Linde samen met verschillende producers. “Bij dit album wilde ik heel erg dat het mijn album was en er met verschillende mensen, zoals Chievva en Jopie & Rijnbaart, aan werken. Vijay (Kanhai, producer van Soulsearchin’, red.) kon er vervolgens één geheel van maken.” Een favoriete track heeft ze dan ook niet. “Voor mij is Nieuwe Leugens qua songwriting misschien wel het beste. Dat zit als liedje zo sterk in elkaar, maar van Zie Je Niet is de vocal performance weer heel vet. Ik was letterlijk aan het janken toen ik dat aan het opnemen was. En zo moest het ook zijn. Ik kan eindeloos vertellen hoe leuk ik dit album vind. Ben er zo trots op, en vind het zo vet.”

Linde vertelt dan ook zichtbaar trots over haar debuutalbum waar ze lange tijd aan heeft gewerkt. “Die liedjes waren vorig jaar september al af, maar daarna is er zoveel werk gaan zitten in de productie en arrangementen. We hebben elk nootje wel vijf keer overwogen, dingen weggehaald of toch weer teruggebracht. Zo begint het openingsnummer Nieuwe Leugens als een pianoballad, maar komt er vanaf de zin ‘Hou van mij’ een strijkpartij bij. “Die strijkpartij is er later aan toegevoegd, heel bewust op die plek, want daar komt de verliefdheid er weer in.”

Waar de productie en arrangementen veel tijd in beslag namen was de keuze voor de volgorde van de nummers snel gemaakt. “Ik vind het hard dat een nummer als Het Komt Wel Goed niet op het einde zit, want dan zou het verhaal een perfect einde hebben, maar dat is het niet. Daardoor kom je in een rollercoaster.”

Tot die tijd is de horizon genoeg
Alleen het slotnummer is op het eind gewijzigd, waardoor de reeds uitgebrachte single Boys nu de afsluiter is geworden. Het is een laatste middelvinger naar haar ex. “’Want er is niemand thuis. Nee, niemand om ons te zeggen. Dat onze smaak niet dope is, nee.’ Die zin vangt voor mij de sound van dit album samen. De liedjes zijn helemaal van mij en er is niemand die mij kan vertellen dat het niet dope is.”

Toch klinkt het album niet als een totale afrekening richting haar ex of naar mannen in het algemeen. “Ik heb veel mannelijke vrienden, hou van gasten en romantiek, maar ik heb ook veel ellendige shit met ze meegemaakt. Dus nu focus ik me op m’n money en vriendinnen.” Wat de toekomst haar precies gaat brengen, zowel qua muziek als in relaties, weet ze nog niet precies. Het maakt ook niet uit. Ze is comfortabel met waar ze nu staat. Linde zingt niet voor niks op het slotnummer ‘Die boys, die boys komen vanzelf wel weer. Die boys, die boys, komen wel weer hiernaartoe. Maar, tot die tijd luister ik naar al je fantasieën. En tot die tijd is de horizon genoeg.’