De Britse mededingingsautoriteit CMA stelt een onderzoek in naar ASOS en Boohoo. De moderetailers doen zich mogelijk groener voor dan ze in werkelijkheid zijn. Sinds begin dit jaar richtte de CMA hun pijlen op de modesector. De consumentenwaakhond stuitte daarbij op mogelijk misleidende groene claims. Er wordt door de bedrijven beweerd dat ze duurzaam zijn, terwijl ze daar geen bewijs voor leveren. Dat wil zeggen dat ze eigenlijk consumenten misleiden. Dit zou vooral het geval zijn bij ‘duurzame’ collecties zoals de ‘Responsible edit’ van ASOS en ‘Ready for the future’ van Boohoo.
De mededingingsautoriteit bekijkt of de criteria die de bedrijven hanteren om producten in duurzame collecties op te nemen lager zijn dan klanten verwachten. Sommige artikelen bevatten bijvoorbeeld slechts 20% gerecyclede stof. Ook zouden er in de duurzame collecties items zitten die überhaupt niet aan de voorwaarden voldoen.
“Mensen die ‘groen’ willen shoppen, moeten erop kunnen vertrouwen dat ze niet worden misleid. Milieuvriendelijke en duurzame producten kunnen een rol spelen bij de aanpak van klimaatverandering, maar alleen als ze echt zijn. We zullen de groene claims van ASOS en Boohoo nauwkeurig onderzoeken om te zien of ze kloppen. Als we merken dat deze bedrijven misleidende milieuclaims gebruiken, zullen we niet aarzelen om actie te ondernemen – zo nodig via de rechter”, aldus Sarah Cardell van de CMA.