Fashion

Vierhonderd modemerken verzetten zich tegen wreedheid bij wolproductie

Op een uurtje rijden van de modehoofdstad Milaan, in een stadje genaamd Biella, vond op 28 en 29 september de Natural Fibre Connect Conference (NFC) plaats. Dit internationale evenement werd georganiseerd door toonaangevende producenten van wol, kasjmier, mohair en alpaca. Terwijl zij samen oproepen om meer gebruik te maken van ‘natuurlijke vezels’, neemt de bezorgdheid over dierenwelzijn niet af. Steeds meer partijen strijden daarom voor het stopzetten van de wrede verminking van lammeren, genaamd mulesing, in de wolproductie.

Vierhonderd internationale modemerken, waaronder de Nederlandse merken America Today, G-Star RAW, O’Neill, Scotch & Soda en WE Fashion, hebben publiekelijk verklaard tegen het zogenoemde mulesing te zijn, waarmee ze de groeiende wereldwijde vraag naar diervriendelijke wol benadrukken. Adidas, Hugo Boss en Mara Hoffman gaan zelfs nog een stap verder door een open brief van dierenwelzijnsorganisatie Vier Voeters te ondertekenen, waarmee ze hun inzet tonen om uitsluitend wol met een hoger dierenwelzijnsniveau te gebruiken, met als doel om mulesing tegen 2030 te stoppen. Tegelijkertijd roept de open brief de Australische wolindustrie op om tegen deze datum aan de vraag naar wol van niet-gecastreerde schapen te voldoen.

Voor degenen die zich afvragen wat mulesing precies inhoudt: het is een pijnlijk proces waarbij grote stukken huid van de achterkant van jonge lammeren worden verwijderd. De huid zal minder snel vliegen aantrekken omdat er geen urine en ontlasting aan blijft hangen. Het proces vindt meestal zonder verdoving plaats. Dit terwijl er diervriendelijkere alternatieven bestaan die miljoenen lammeren pijn en lijden zouden besparen.

Vier Voeters is begonnen met het bijhouden van internationale merken die sinds 2020 publiekelijk hebben beloofd te stoppen met mulesing. Wat begon met honderd merken, is in de afgelopen drie jaar gegroeid tot een opmerkelijk aantal van vierhonderd.