Columns

Hey influencer, stop met jezelf voordoen als corona-expert

Het aantal coronabesmettingen neemt toe. Vooral onder jongeren gaat het momenteel hard. Het RIVM wil daarom influencers inzetten om jongeren op de coronamaatregelen te wijzen. De talkshow Op1 verzamelde gisteravond enkele van die influencers om te vragen of zij hun invloed eigenlijk wel willen inzetten. Wat volgde was een gênant gesprek, waarin Dave Roelvink, Jamie Li, Tisjeboy Jay en Yara Michels het vooral hadden over wat zij van de maatregelen vinden.

Dave Roelvink, die net terug is uit Turkije om daar zijn kerngezonde tanden kapot te laten vijlen voor facings, vindt dat de maatregelen tegenstrijdig zijn. Net als de gemiddelde Facebook-huismoeder kan hij niet begrijpen dat wordt geadviseerd 1,5 meter afstand te houden, ’terwijl je gewoon naar de hoeren mag’. Maar gelukkig zei hij daarna wel tegen het verspreiden van het virus te zijn. Is dat even een geruststelling.

Tisjeboy Jay, die zo’n 300.000 volgers heeft, maakte het nog een stuk bonter. De influencer zegt niet te geloven dat de 1,5 meter doorslaggevend is om het virus te beperken, ondanks dat vrijwel elke wetenschapper dit beaamt. Jay houdt zich daarom niet aan de maatregelen. Waar het RIVM informatie krijgt van de Wereldgezondheidsorganisatie, kijkt hij liever naar ‘andere informatiebronnen’. Want waarom zou je experts geloven als je ook een doorgedraaid aluhoedje kunt geloven dat nooit zijn school heeft afgemaakt?

Gelukkig – zo blijkt uit de reacties op Twitter – zijn veel mensen slim genoeg om deze onzin weg te lachen. Toch schuilt er een groot gevaar in influencers die zich gaan bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hebben. Jongeren hebben het niet zo op traditionele media en halen hun informatie uit sociale media. Als ze dan een persoon als Tisjeboy Jay volgen, is de kans aanwezig dat ze meegaan in hun paranoïde gedachten. En dan krijg je gekkies die daadwerkelijk denken dat 5G corona veroorzaakt of dat het virus is ontwikkeld door de overheid.

Zelfs Doutzen Kroes, die toch wel redelijk intelligent overkomt, kwam gisteren met een coronacomplot. Het model suggereert dat media, farmaceutische industrie, regeringen en grote bedrijven verkeerde motieven zouden nastreven.

Alle respect voor influencers, maar als je je geld verdient met je aanwezigheid op sociale media, dan kun je misschien beter je mond houden over complexe zaken. De balans vinden tussen ic-capaciteit, zo min mogelijk doden én een gezonde economie, is tenslotte heel iets anders dan een vlogje opnemen. Schoenmaker, hou je bij je leest.