Wie als artiest wil doorbreken, dient ook aandacht te besteden aan marketing. Het is een groot misverstand dat je bij voldoende talent vanzelf wordt ontdekt. Sterker nog: de populairste artiesten zijn vaak juist zo groot geworden door marketing. In dit artikel leggen wij jou uit hoe je als beginnende artiest bekend wordt bij een groter publiek.
Zie jezelf als merk
Om op te gaan vallen is het belangrijk dat je jezelf als merk ziet. Wie ben jij? Hoe wil jij gezien worden? En wie is jouw doelgroep? Denk niet alleen na over je artiestennaam, maar ook over je logo, tone of voice, (online) uitstraling en kleding. Al deze puzzelstukjes vormen samen jouw identiteit als artiest.
Gebruik visitekaartjes
Visitekaartjes ouderwets? Nee hoor. Visitekaartjes zijn nog steeds een goed middel om jezelf mee voor te stellen. Laat visitekaartjes drukken en leg stapeltjes neer tijdens optredens. Belangrijk is dat je goed nadenkt over de vormgeving, want dit ene kaartje geeft gelijk een eerste indruk af. Hoe origineler, hoe beter. En vergeet vooral ook niet om naar je online kanalen te linken.
Wees actief op social media
De meeste muziekliefhebbers zijn actief op social media. Platformen zoals Facebook, Instagram en TikTok zijn dan ook perfect om in contact te komen (en te blijven) met fans. Je kunt social media gebruiken om concerten aan te kondigen en nieuwe releases te promoten. Gebruik je social media echter niet enkel om reclame te maken, maar creëer ook toegevoegde waarde. Dit kun je bijvoorbeeld doen door exclusieve akoestische covers te delen of door af en toe live te gaan, zodat fans vragen kunnen stellen.
Maak een website
Een website mag als artiest echt niet ontbreken. Mensen die jouw visitekaartje hebben gekregen moeten op de website meer informatie kunnen vinden, zoals jouw biografie en links naar social media. Daarnaast helpt een site om gevonden te worden in Google. Stel je voor dat iemand via via over jou heeft gehoord, dan wil je natuurlijk wel dat je vindbaar bent via Google. Eventueel kun je zelfs advertenties inkopen.
Voeg een perskit toe bij mailtjes
Bij Soundflow ontvangen wij dagelijks mailtjes van artiesten met daarin de vraag of we over hun muziek kunnen schrijven. Om als mediaplatform een artikel te kunnen schrijven, heb je informatie nodig en goed beeldmateriaal. Het is daarom essentieel om als artiest een perskit te hebben. Een perskit kun je online aanbieden en bestaat uit persfoto’s, een biografie en belangrijke links. Hoe makkelijker je het journalisten maakt, hoe groter de kans is dat ze over je gaan schrijven. Onderschat ook niet de kracht van foto’s. Hoe professioneler, hoe groter de kans op publicatie.
Pitch je muziek
Je nieuwe muziek is klaar en gepromoot op je eigen kanalen, maar dan ben je er nog niet. Om echt door te breken zul je de hulp nodig hebben van invloedrijke partijen, zoals platenlabels (bijvoorbeeld Top Notch), radiozenders of influencers. Stuur je muziek op naar partijen die matchen met jouw doelgroep. Let wel op: labels en radiozenders ontvangen dagelijks veel demo’s, dus ook hierbij is het weer belangrijk om op te vallen. Een origineel pakketje zal meer doen dan een mailtje met ‘Hoi, willen jullie mijn demo checken?’.