Muziek is een niche waar je als belegger misschien niet direct aan denkt, maar daar komt langzaam verandering in. Nederlandse investeerders richten hun ogen steeds vaker op de muziekindustrie. Hoe dat komt? En hoe je kunt beleggen in de muziekindustrie? Wij leggen het je uit!
Veranderingen in de muziekindustrie
Waarom je geld kunt verdienen aan de muziekindustrie? Hier kunnen wij een kort en krachtig antwoord op geven: omdat de sector enorm winstgevend is. In 2020 was de globale muziekindustrie meer dan 20 miljard euro waard. Dit is heel wat meer dan de jaren daarvoor.
De waarde van de muziekindustrie groeit zo hard, omdat de vraag naar muziek op allerlei manieren aan het stijgen is. Nog nooit waren er zoveel manieren om makkelijk en snel muziek te luisteren. De meest populaire video’s op YouTube zijn muziekvideo’s. Sommige clips worden miljarden keren bekeken.
Draadloze koptelefoons en oortjes, zoals de Apple AirPods, maken het eenvoudig om mobiel te blijven en nog steeds naar muziek te luisteren. Virtuele assistenten zoals Alexa, Apple Siri en Microsoft Cortana helpen om specifieke liedjes af te spelen. Je kunt dus met zeer weinig moeite luisteren naar je favoriete nummers.
Al deze factoren hebben ervoor gezorgd dat streaming ongekend populair is. Sterker nog: streaming is (bijna volledig) verantwoordelijk voor de renaissance die in deze industrie momenteel gaande is. In het begin van het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw zat de muzieksector immers in slechte papieren. Cd’s verkochten niet meer en online piraterij nam een groot deel van de inkomsten weg.
De rol van streamingdiensten
Streamingdiensten zoals Spotify zorgden ervoor dat de hele muziekindustrie zijn focus moest verleggen. In het begin ging dat vaak gepaard met tegenvallende resultaten, maar na verloop van tijd werden de voordelen steeds duidelijker – en de winst steeds groter.
Streamingdiensten zijn makkelijk te gebruiken en ze werken via een freemium model. Gebruikers kunnen gratis een account aanmaken en gratis naar muziek luisteren. Enkel bij een premium-lidmaatschap moet je geld betalen. Een dergelijk model heeft een zeer hoog conversiepercentage. Bij Spotify heeft bijna de helft van de gebruikers een premium-account.
Muziek streamen is een win-win voor vrijwel iedereen, zeker in vergelijking met hoe er vroeger winst werd gemaakt. Jaren geleden moesten bedrijven fysieke producten maken (lp’s, cassettes en cd’s), die over de hele wereld verspreiden, promoten en verkopen aan klanten. Dit was een duur en inefficiënt proces. Niet alleen kon er onderweg heel wat mislopen, het was ook nog eens slecht voor het milieu.
Nu kunnen bedrijven hun aanbod makkelijk over de hele wereld verspreiden, zonder grote kosten. Of er nu honderd of duizenden mensen naar een liedje luisteren. Het enige dat je nodig hebt is een server met een grote capaciteit. En voor gebruikers van streamingdiensten? Voor de prijs van een cd met tien tot vijftien songs, krijg je nu toegang tot miljoenen tracks zonder dat je hiervoor naar een winkel hoeft te gaan.
Zo beleg je in de muziekindustrie
Profiteren van het geld dat rondgaat in de muziekindustrie? Er zijn een aantal goede opties om zelf te beleggen in de muziekindustrie. De eerste manier is investeren in grote bedrijven die met muziek bezig zijn. Denk aan Sony of Warner. Je koopt aandelen en als die bedrijven het goed doen, stijgt je investering in waarde. Je kunt er doorgaans ook dividenden mee ontvangen.
Daarnaast zijn er de ‘new kids on the block’, de streamingdiensten zoals Apple Music en Spotify. Zoals je je ongetwijfeld wel kan voorstellen, hebben deze de voorbije jaren een explosieve groei gezien. Het ziet er niet naar uit dat deze groei binnenkort zal stoppen.
Ook voor deze bedrijven geldt dat je in ze kan investeren door aandelen te kopen, mits ze beursgenoteerd zijn. Let er natuurlijk wel op dat je dit bij het beste trading platform doet, zodat je zo weinig mogelijk kosten hebt en zoveel mogelijk winst haalt.
Een andere en meer alternatieve optie is investeren in de loopbaan van allerlei onafhankelijke, kleinere en/of opkomende artiesten. Dit kun je vaak doen via crowdfunding-websites. Natuurlijk is dit een iets riskantere zet. De kans is groot dat die artiest het niet maakt en dat je je geld kwijt bent. Anderzijds is het ook mogelijk dat je in de volgende Rihanna of Justin Bieber investeert en je dus een mooie return on investment krijgt.
Tenslotte kun je ook in allerlei fondsen investeren of in een bepaalde muziekcatalogus, waardoor je een passief inkomen kunt verdienen via royalty’s.
Beleggen in muziek: doen of niet?
Beleggen in de muziekindustrie is een prima manier om wat diversificatie in je beleggingsportfolio te brengen. Naast de winst die je ermee kan maken, is er ook de voldoening die je krijgt als je een industrie steunt waar je zelf van geniet.