Online bestellen is ontzettend laagdrempelig. Je pakt je laptop erbij, gaat lekker op de bank zitten en doorzoekt de marketplace van je favoriete webshop. Vaak heb je de bestelde producten de volgende dag al in huis. En mocht het toch tegenvallen, dan stuur je het gewoon weer gratis terug.
Steeds vaker lees je dat geretourneerde kleding in de prullenbak verdwijnt en dat ondernemers die bijvoorbeeld producten verkopen op Bol.com enorme hoeveelheden retourzendingen krijgen, waar ze niet meer de volle prijs voor kunnen vragen. Wat doen webshops om minder retourzendingen te ontvangen en hoe kan jij als consument hier een bijdrage aan leveren? Wij gingen op onderzoek uit.
40% gaat retour
Nederlanders sturen gemiddeld zo’n 40% van hun aankopen retour. Daarmee behoren we al een paar jaar tot de Europese top. Het gaat hierbij vooral om kleding. Dit is een groot probleem voor zowel het milieu als voor de webshops zelf. Want die teruggestuurde jurkjes en schoenen gaan vaak niet terug de online kledingrekken in.
Afgelopen juni werd zelfs bekend dat bij Amazon miljoenen geretourneerde producten worden vernietigd. Simpelweg omdat het goedkoper is dan de spullen opnieuw op te slaan in het magazijn. Erg zonde, want het gaat hier dus om gloednieuwe producten die vaak perfect werken.
Retourproces
Maar hoe kan het toch dat vernietigen goedkoper is dan opnieuw verkopen? Uit onderzoek blijkt dat het hele retourproces doorlopen gemiddeld 12,50 euro kost per zending. Die kosten zitten hem voornamelijk in het inpakken van het pakketje (2,50 euro) en het bezorgen (3,75 euro). Bij een retourzending heeft een bedrijf al die kosten voor niets gemaakt.
Vervolgens komen er opnieuw verzendkosten bij. Daarna moet het pakket geïnspecteerd worden. Het product wordt schoongemaakt en weer opnieuw ingepakt. Dit kost Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar. Ze doen er dan ook alles aan om retourzendingen te voorkomen.
Oplossingen
Kledingwinkels bieden online steeds meer functies aan om er zeker van te zijn dat iets (bij je) past. Zo zijn er zelfs webshops waarbij je iets digitaal kunt passen, zodat je beter kunt zien hoe een kledingstuk op je lichaam zou staan. Ook Zalando en H&M werken aan deze nieuwe technologie.
Het meest retourgevoelige is echter de kledingmaat. Het is ook erg ingewikkeld om hier een goede oplossing voor te verzinnen. Alle merken hanteren immers verschillende maten. En zelfs binnen hetzelfde merk kunnen maten verschillen. Omdat dit zo’n onzekerheid geeft, bestellen mensen vaak meerdere maten. Maar dit gedrag zorgt altijd voor een retourzending.
Webshops gericht op elektronica bieden steeds vaker de mogelijkheid aan om geretourneerde producten met korting te kopen. Kijk bijvoorbeeld naar de ‘Tweedekansjes’ bij Coolblue. Deze producten zijn gecontroleerd en verkeren altijd in goede staat.
Zelf een bijdrage leveren aan het milieu? Stel jezelf dan de volgende vragen. Heb je het product echt nodig? En moet je het online bestellen of kun je net zo makkelijk op de fiets naar je favoriete winkel? Hiermee help je overigens niet alleen het milieu, maar steun je ook de lokale ondernemers.