De nieuwe lentecampagne van Balenciaga zorgt voor veel ophef. In de campagne spelen kinderen de hoofdrol. Op het eerste gezicht zie je ze met teddyberen in hun handen, gehuld in sm-pakjes. Dat is al redelijk bizar. Maar wie beter kijkt naar de details op de foto’s zal nog veel meer duistere details ontdekken. Zo zijn er rechtbankdocumenten te zien over kinderpornozaken. Ook zijn er verwijzingen naar de duivel en andere macabere figuren. En dat gaat volgens veel mensen een stap te ver.
Op social media is de campagne onderwerp van gesprek. Onder de hashtag #boycottbalenciaga roepen mensen op het merk te boycotten en reeds gekochte Balenciaga-items weg te gooien.
Het modehuis heeft door alle ophef inmiddels besloten de campagne offline te halen. “We bieden onze oprechte excuses aan. Onze teddybeertasjes zouden niet geshowd moeten worden door kinderen.” Het merk gaat zelfs stappen nemen tegen de partijen die verantwoordelijk zijn voor de foto’s. “We veroordelen elke vorm van kindermisbruik.”
Ook Gabriele Galimberti, de fotograaf van de betreffende campagne, laat van zich horen. Hij zegt dat het idee voor de campagne niet van hem komt. “Ik kreeg enkel de opdracht om het bedachte concept op beeld vast te leggen.” Galimberti vindt de ophef bovendien overdreven. “Deze hetze leidt af van het echte probleem, dat wordt veroorzaakt door echte criminelen.”