Het elektronische muziekfestival DGTL, dat van 7 tot en met 9 april plaatsvindt op de NDSM-werf in Amsterdam, toont al jaren een grote maatschappelijke betrokkenheid. Zo zijn duurzaamheid en circulariteit erg belangrijk voor de organisatie. Deze maatschappelijke betrokkenheid wordt de komende jaren verdiept via onder meer een nieuwe samenwerking met ABN AMRO die zal lopen tot 2025. De samenwerking is gericht op het bevorderen van inclusiviteit en gelijke kansen voor iedereen.
DGTL en ABN AMRO werken al sinds 2018 samen. Beide organisaties delen de visie dat inclusiviteit en diversiteit belangrijke drijfveren zijn voor sociale en economische vooruitgang. Door middel van een reeks activaties op en rondom het festival wordt vanaf dit jaar de focus gelegd op gelijke kansen en het creëren van sociaal veilige en verwelkomende dansvloeren voor iedereen.
Onderdeel van de samenwerking is onder andere dat ANB Amro een stage zal hosten in samenwerking met de Amsterdamse stichting Heesterveld Creative Community. Stichting Heesterveld Creative Community is opgericht om creativiteit, samenwerking en cultureel ondernemerschap te stimuleren en te faciliteren. Bestaande uit een groep creatieve bewoners vanuit allerlei disciplines richt de broedplaats zich op het leveren van een bijdrage aan de leefomgeving in de buurt en de stad, vanuit ieders eigen artistieke kracht. In de kenmerkende NDSM-kraam zullen twaalf artiesten DGTL-bezoekers in een intieme setting kennis laten maken met hun muzikale talent.
Ook wordt het innovatieve kunstproject Data Gate van Ouchhh Studio op het festivalterrein geplaatst. Deze metershoge LED-kubus, naar design van Eylul Duranagac en Ferdi Alici, stelt de overkoepelende nieuwsgierigheid van de mens centraal. De kubus wordt voor DGTL met additionele, door ABN AMRO gegenereerde, data gevoed. Hiermee komen op de 360 LED-schermen, waaruit het 15 ton wegende kunstwerk bestaat, data en inzichten over diversiteit en inclusie in beeld en geluid tot leven.
Daarnaast wordt er door Pastrami Film Company, onder regie van Dominique Gimberg, een driedelige documentaireserie gecreëerd. Met oog op de toekomst laat deze serie zien hoe (opkomende) artiesten, kunstenaars en experts op het gebied van ethiek inzichten delen en hun verhaal vertellen over inclusiviteit en diversiteit. Deze serie is te zien op alle kanalen van DGTL, zoals Instagram en YouTube.