Reports

Heineken en Barry Can’t Swim: ‘Blijf in het moment, niet op je telefoon’

Gisteravond opende Heineken het Amsterdam Dance Event (ADE) in The Loft in de A’DAM Toren. Samen met dj Barry Can’t Swim hadden ze een geheime boodschap voor de bezoekers: ‘Keep the moment in your memory, not on your phones’. En daar zijn wij het helemaal mee eens.

Het kan aan ons liggen, maar tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen op de dansvloer meer bezig is met zijn telefoon dan met het feest zelf. Zodra een bekende dj draait of er een harde drop komt, grijpen mensen meteen naar hun telefoon om te filmen. Niet alleen mega irritant voor de feestgangers op de dansvloer die wél los willen gaan, maar het haalt je ook helemaal uit het moment.

Deze observatie beperkt zich niet alleen tot de dansvloer; een recent onderzoek naar telefoongebruik op festivals, concerten en in clubs bevestigt dit. Maar liefst 81 procent van de mensen scrolt regelmatig doelloos op zijn telefoon tijdens sociale gelegenheden. Daarnaast gebruikt 62 procent zijn telefoon om foto’s en video’s te maken. We lijken dus veel meer bezig te zijn met onze telefoon dan met de muziek. En dat terwijl 64 procent van de ondervraagden aangeeft dat ze meer van de muziek zouden genieten als ze hun telefoon zouden uitzetten.

De geheime boodschap
Heineken en dj Barry Can’t Swim hebben hier iets op bedacht. Tijdens de openingsavond van ADE moedigden ze de bezoekers aan om volop van het moment en de muziek te genieten, zonder de afleiding van een telefoonscherm. En dat deden ze op een hele bijzondere manier, waar wij bij waren.

Net voordat Barry Can’t Swim zijn set woensdagavond begon, werd de spanning in The Loft flink opgevoerd. De lichten dimden, het werd donker en de energie in de ruimte was voelbaar. Natuurlijk haalden ook wij (en de rest van het publiek) meteen onze telefoons tevoorschijn om dit moment vast te leggen.

Wat we niet wisten, was dat Heineken en Barry Can’t Swim een bijzondere boodschap hadden voorbereid, die je alleen via je telefoon kon zien. Door gebruik te maken van infraroodtechnologie verscheen op elk telefoonscherm dezelfde boodschap: ‘Keep the moment in your memory, not on your phone’. Dit statement maakte meteen indruk: na het vastleggen van dit bijzondere moment stopten mensen hun telefoons weg. De rest van de avond werd er dan ook nauwelijks meer gefilmd of geappt. Wie dat toch deed, kreeg al snel een afkeurende blik van de mensen om hen heen. Er werd vooral heel veel gedanst op de house van deze Schotse dj.

Ouderwetse telefoon
De speciale boodschap zorgde ervoor dat het publiek de muziek in het moment beleefde. Maar het bleef niet bij deze actie. Na het feest kregen we namelijk ook nog de Heineken Boring Phone. Zoals de naam al zegt, is het een extreem saaie telefoon. Je kunt er alleen mee bellen en sms’en. Lekker oldskool, maar wel effectief. Uit hetzelfde onderzoek bleek namelijk dat 47% van de mensen hun smartphone vaker thuis zou laten als ze een eenvoudiger toestel hadden.

Win een ADE Pro Pass én een Boring Phone
Wil jij deze ADE helemaal opgaan in de muziek? Houd dan de socials van HeinekenNL in de gaten. Ze geven namelijk een exclusieve Pro Pass én een Boring Phone weg!