Het jaar van Jebroer is er eentje voor in de boeken. Zijn dromen kwamen stuk voor stuk uit, al moest hij er hard voor werken. Soundflow neemt met hem een veelbewogen jaar door met een dunne scheidslijn tussen Nederland en het buitenland.
Even over twaalf uur in de middag komt Timothy Kimman uit Leiden de afdeling publishing van Cloud9 in Amsterdam binnenwandelen. Dit is de plek waar hij regelmatig in een klein studiootje aan nieuwe muzikale projecten werkt. In een ontmoetingszaaltje van het populaire dancelabel hangt net een paar dagen een oude foto met zijn gezicht tussen de vele andere gevestigde namen. Daar nog met zijn gemillimeterde kapsel en een zonnebril op, vandaag met een petje en makkelijke kleding.
2015 is het jaar waarin de meeste dromen van de 29-jarige Kimman zijn uitgekomen. Als rapper Jebroer scoorde hij met Banaan een hit in België, met feestavond Jebroer Invites verkocht hij zalen uit in Europese vakantielanden en tussen de bedrijven door beviel zijn vriendin van een tweede kind. Hoewel het door zijn bijzonder drukke levensstijl bijna leek alsof hij dit jaar in België woonde, huurde hij in Amsterdam ook nog een groter huis om te zorgen dat zijn gezin niets te kort kwam.
“Het is wel de bedoeling dat ik naar Leiden terug ga, want het liefst heb ik mijn vrienden en familie dicht bij me”, zegt hij op ongeveer vijfentachtig procent van het interview dat plaatsvindt in de ontvangstruimte van Cloud9. In de vele minuten daarvoor is het vrijwel alleen maar gegaan over de buitenlandse avonturen die hij dit jaar heeft beleefd. In België, omdat hij daar samen met Stepherd, Skinto en Jayh een monsterhit scoorde met een daaropvolgende gouden plaat. En wat te denken van vrijwel heel vakantie vierend Europa, dat hij tijdens circa vijftig shows aandeed door onder meer een samenwerking met Totally Summer. Hij was de ene achtbaan nog niet uit, of de andere diende zich alweer aan. Met als resultaat dat zijn eigen bedrijf nu voor het derde jaar op rij de winst heeft verdubbeld.
Het succesvolle jaar 2015 begint voor Kimman in België. Daar wordt hij, een paar weken nadat de clip van Banaan op het internet is gegooid, per toeval op de afspeellijst gezet bij Studio Brussel. Even later nog eens, daarna nog eens en binnen no-time is Banaan het enige Nederlandstalige nummer van dat moment in de Belgische hitlijsten.
“We hebben daar op festivals gestaan waar kleine kinderen van vier jaar tot en met hun opa en oma aan het meezingen zijn”, vertelt hij, nog steeds onder de indruk van alle avonturen. “Dan stonden we op een wijkfeest en deden daar een show van een half uur. Die mensen stonden helemaal stil, totdat Banaan kwam. Toen barstte het helemaal los. Dat was aan het begin heel erg gek. Hier in Nederland bewandel ik een hele lange weg. Hier ben je al heel lang bezig, je leert steeds meer mensen kennen en komt op zo veel mogelijk plekken. Dáár kwamen we met één nummertje door en meteen: pats boem, iedereen wist wie Jebroer was.”
“Het heeft meegewerkt dat het nummer ongelooflijk werd ondersteund door de radio”, blikt hij terug. “Ook al vond je het niet tof, je hoorde het zo vaak voorbij komen dat je het na een keer of tien toch wel uit je hoofd kende. Ik denk dat je daar aan ook kunt merken dat een nummer een hit is. Eigenlijk vind je het een kutliedje, maar na een tijdje hoor je iedereen het zingen. Daarvan heb ik geleerd dat geen droom te groot is. In Nederland hebben we zo veel geld besteed aan pluggers voor nummers die nooit op de radio zijn gedraaid. In België zijn we opgepikt zonder het nummer te hebben geplugd. Uiteindelijk woonden we bijna daar, omdat je er iedere week wel een paar shows mocht doen. Zo raar kan het lopen.”
Dat gegeven merkte hij ook al op toen hij met Jebroer Invites de clubs afging in verschillende Europese vakantielanden. Twee zomers geleden proefde hij voor het eerst als soloartiest aan buitenlandse avonturen, maar een jaar later leek de vraag naar zijn persoon ineens af te nemen. Het stimuleerde hem om via een andere weg alsnog zijn doel te bereiken.
“Tegenover de buitenwereld zou het raar zijn om daar niet te staan, want andere mensen uit het genre lukte het allemaal wel. Dat terwijl ik wist dat ik het zou kunnen killen als het zo ver zou komen. Daarom heb ik in 2014 tegen mezelf gezegd: in 2015 moet ik in het buitenland staan. We hebben zelf de stap gezet naar het opzetten van feesten, nadat we door een club in Griekenland in eerste instantie waren benaderd om daar wat shows te doen.”
“Toen we onze feesten begonnen aan te kondigen en alles binnen no-time uitverkocht raakte, hoorde je steeds meer mensen over het team van Jebroer. Dat was voor ons een geweldige ervaring. We hebben met z’n allen de hele zomer veel gelachen en gefeest, maar ook veel irritaties gehad omdat je de hele dag op elkaars lip zit. Je leert elkaar beter kennen dan ooit.”
Eenmaal terug in Nederland is Jebroer alweer een compleet andere weg in geslagen. Het is een van zijn grote hobby’s geworden om de liefhebbers van zijn muziek te verrassen. En hoe: met zijn nieuwe single Ga Maar Vast Slapen bevindt hij zich ineens in een veel serieuzer muzieklandschap. Waarbij airplay op de radio eerder dan de views op YouTube een meetpunt voor succes is. Voor hem een helemaal nieuwe ervaring.
“Er ligt nog zo veel ‘domme’ muziek van mij en ik kan ook kiezen voor de makkelijke weg; een soort Banaan 2”, stelt hij. “Dat vind ik niet tof. Het komt misschien ooit nog wel uit, maar ik zoek liever naar een manier om mensen te verbazen. Je kunt wel steeds hardere muziek maken, maar je kunt je ook profileren als mens. Met een nummer als Ga Maar Vast Slapen is dat voor mij mogelijk. Ik laat een andere kant van mezelf zien. Dat is altijd mijn intentie geweest als het gaat om muziek.”
Zijn aanpak werkt en heeft hem in een nieuw circuit gebracht. “Ik zat laatst ineens aan tafel bij Koffietijd vanwege mijn nieuwe single. Giel Beelen klopt ineens op de deur omdat het ook aansprekend is voor radiozenders als 3FM en Radio538. Dat had ik vroeger nooit, maar het past wel beter bij het nummer dat ik heb uitgebracht. In de tijd met Nouveau Riche werkten we altijd binnen bepaalde kaders; het moest vaak geschikt zijn voor de clubs en de radio zag ons bijna niet staan. Nu ben ik meer gaan doen wat ik zelf leuk vind. Het is me veel waard om een classic zoals Ga Maar Vast Slapen of Camouflage te maken waar ik later trots op kan zijn.”
In een jaar tijd heeft hij de meeste van zijn dromen kunnen verwezenlijken. Een moeilijke periode, waarin hij de muzikale opmars moest combineren met het vaderschap, is afgesloten. “Toen mijn vriendin de eerste keer vertelde dat ze zwanger was, moest ik huilen”, vertelt hij. Dat was de helft blijdschap en de helft verdriet omdat ik alles nog niet zo had als ik het zou willen. Ik had nog niet alles klaar om te kunnen zorgen voor die kleine, was nog bezig met mijn debuutalbum Gouden Tranen. Ik was bang dat het misschien in de weg zou gaan zitten. Uiteindelijk heb ik negen maanden gehad om alles op alles te zetten om mijn leven wél op een rijtje te krijgen. Ik ben vol gas gegaan en dat heeft mij versterkt. Ik weet nog dat mijn vriendin hoogzwanger raakte en ik mezelf twee weken in de studio heb opgesloten omdat ik per se de puntjes op de i wilde zetten.”
“Door je eerste kind verandert je hele leven, omdat je ineens zó veel verantwoordelijkheden hebt. Je móet regelmatig thuis zijn. Toen we er een tweede bij kregen, ging dat wel iets makkelijker. Voor mijn vriendin was het wel heftig dat we toen in een flat twee hoog woonden. Ik had wéér negen maanden de tijd om te zorgen dat we in een groter huis konden wonen, zodat zij de kinderwagen gelijkvloers de deur uit kon rijden. Voor mij was dat het belangrijkst. Ik kan pas naar het buitenland, veel vliegen en regelmatig weg zijn als zij safe zijn. Mijn vriendin was er heel strak in dat ik het gewoon moest gaan doen. Ik ken haar nu bijna drie jaar en we hebben al twee kinderen. Zij heeft mij heel snel leren kennen omdat ik zo veel heb meegemaakt in een korte tijd. Zij weet hoe graag ik dit wil en hoe hard ik ervoor werk om al mijn dromen uit te laten komen.”
De volgende droom die Kimman uit wil laten komen is een tweede album. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt. “En dan uiteindelijk wil ik gewoon in het theater staan”, zegt hij lachend. “Het is maar een voorbeeldje, om aan te geven dat ik altijd weer met iets geks wil komen. De route van een album kun je altijd zo uitstippelen; je dropt een album, je gaat op tour en in de zomer alle festivals af. Dan is alles weer voorbij en wat ga je daarna doen? Misschien staan we in 2017 inderdaad wel in het theater. Ik wil alles gewoon een keer geprobeerd hebben. Tot nu toe levert dat me succes op. Zoals ik al zei: geen droom is te groot.”