Interviews

MHD zet de Franse traditie voort in Nederland

Franse artiesten delen maar al te graag een boodschap in hun muziek. Tegelijkertijd veroveren zij de wereld, puur en alleen door aanstekelijke flows en beats. Rapper MHD weet er alles van. Hij legt in een voor veel Nederlanders onverstaanbare taal zijn ziel bloot en trekt alsnog veel bekijks.

Op het nummer Maman J’ai Mal vraagt MHD zijn moeder om hulp. Iedere avond ligt hij wakker met de vraag welke problemen hem de volgende ochtend weer staan te wachten. Zeker nu het zo goed met hem gaat en jaloezie van anderen de kop opsteekt.

Hij rapt erover op een beat met een zomers tintje. Wél een akoestische gitaar, maar de beat beukt en is uptempo. Zoals altijd. Over welk onderwerp MHD ook rapt, altijd wil hij dat aanstekelijke Afrikaanse tintje houden. Met succes: de Afro Trap-serie die hij eind vorig jaar introduceerde, bereikte inmiddels tientallen miljoenen views op YouTube.

De jonge Fransman zit eind mei in een makkelijke stoel op het kantoor van Top Notch in Amsterdam. Hij heeft met dat label de handen ineengeslagen om zijn bereik in Nederland te vergroten. Engels spreken doet hij amper en het hele interview houdt hij oordopjes in, aangesloten op zijn telefoon. Soms springt zijn manager bij om het gesprek in goede banen te leiden.

[you id=”DIfWpLecOOE”]

“Ik vraag me af of mensen in Nederland mij kunnen begrijpen”, zegt MHD. “Franse artiesten zijn gek op een boodschap in hun muziek. Dat is voor mij ook heel belangrijk. Uiteindelijk doet de muziek z’n werk. Veel Nederlanders proberen te begrijpen wat ik met mijn teksten bedoel. Maar over het algemeen zijn ze onder de indruk van mijn Afrikaanse invloeden. Welke taal je ook spreekt, door de muziek over te brengen kan het ieder concert losgaan.”

Dat is te merken. MHD is gewild in Nederland. Na een veelgeprezen show in de Melkweg van eerder dit jaar staat hij deze zomer op Encore Festival en nogmaals in de Melkweg. Dat voor een rapper die breekt met wat de jonge Nederlandse muziekliefhebber gewend is. MHD is voor hen amper te verstaan. Hij brengt emoties over op pompende beats en begint vrijwel altijd met het couplet in plaats van een refrein.

“Met een couplet beginnen ligt mij meer. Daar kan ik meer woorden in kwijt”, stelt hij. “De stijl die wij Fransen hanteren, is vernieuwend. Maître Gimes en Stromae zijn ook niet met standaard rap naar de top gekomen. Wij zijn niet zomaar wat artiesten die graag willen rappen. Er zit een gedachte achter. Een feeling die heel veel mensen bevalt. Afro trap is weer iets heel nieuws en het spreekt een doelgroep aan die ook weer heel anders is dan die van Maître Gimes en Stromae.”

Een jaar geleden had hij niet durven vermoeden dat zijn carrière zo in de lift zou zitten, maar MHD gelooft in het zelfbenoemde genre dat hij heeft aangeboord. Nu het loopt, is geen brug voor hem te ver.

“Een titel als Maman J’ai Mal doet vermoeden dat het een rustig nummer is, maar ik hou het tempo erin. Het blijft afro trap en daar wijk ik niet van af. Zo houd ik mijn eigen stijl. Mensen kennen mij daarvan. Het voelt niet goed om voor bepaalde emoties ineens voor een compleet ander genre te kiezen. Verdrietig, boos, wat dan ook; het blijft de sound van afro trap.”

MHD staat op dinsdag 20 december in de Melkweg en maakt zondag 28 augustus zijn opwachting op het Encore Festival.