Brainpower is terug! Nou ja, hij is vooral weer in beeld. Met Re:Freshed Orchestra viert hij de komende weken het vijftienjarig jubileum van zijn tweede album Verschil Moet Er Zijn. Ondertussen werkt hij aan een Engelstalig én Nederlandstalig album.
Bel een halfuurtje met Brainpower en hij strooit op zo’n hoog tempo met woorden dat het lijkt alsof hij aan het einde van het gesprek een album af moet hebben; ruim 4200 woorden in 31 minuten. Over of hij wel of niet terug is, over ‘de nieuwe generatie’ en, omdat verschil er moet zijn, over de verschillen tussen vijftien jaar geleden en nu.
Vijftien jaar is een lange tijd. Brainpower (Gertjan Mulder, 42) brak door in een tijd waarin je, als je een artiest goed vond, een cd moest kopen. Illegaal dienden zich wel al alternatieven aan: men brandde cd’tjes, maar over streams en views hoorde je niemand. Je bekeek zijn clips in de Dag Top 5 of Top 40 op TMF.
Eigen pad
“Wanneer ben je weg en wanneer ben je terug?”, vraagt Brainpower zich hardop af. “Moet je de hele tijd in mensen hun face zijn? Dan word je een BN’er die een kunstje doet. Er zit wel meer geld in, maar dat is niet wat ik wil. Ik volg mijn eigen pad, ik vind dat je moet doen wat je hart je ingeeft.”
Brainpower schreef voor andere artiesten, stond in theaters en zat veel in het buitenland. Momenteel werkt hij aan zowel een Nederlandstalig als Engelstalig album. Vorige week nog werd bekend dat hij begin 2018 in Los Angeles een Global Peace Song Award mag ophalen voor de track All The Same.
Er sneuvelden wat vragen, tijdens het telefoongesprek met Brainpower. Onder meer omdat hij fanatiek inzoomde en niet af te stoppen was toen het onderwerp ‘dromen najagen’ ter tafel kwam. Hij windt zich op als hij hoort dat op muziekopleidingen tegen mensen wordt gezegd dat ze een bepaalde keuze niet moeten maken omdat er geen markt voor is. “Wat is dat nou voor advies in iemands creatieve ontwikkeling? Dat is het probleem nu: omdat rap zo pop is, krijg je alleen maar popadviezen. Iedereen vergelijkt alles met het hotste popsucces van nu. Maar misschien is dat helemaal niks voor jou. Ben je uit op sensatie en geld maken? Ook goed, doe dat, daar is niets op tegen. Maar er moeten ook mensen zijn die gewoon écht artistiek hun eigen ding vinden en daar de tijd voor nemen. En er is tijd man. Misschien doe je er vijf of tien jaar over. Nou en?”
Bas Bron
De rapper beschrijft hoe hij jarenlang in één huis woonde met Bas Bron, producer van De Jeugd van Tegenwoordig, hoe hijzelf schaafde aan zijn persoonlijke stijl en hoe Bas Bron in het kamertje dat nu Brainpowers kleding/sneakers-kamer is, ruim tien jaar demo’s maakte, en geduldig wachtte op zijn doorbraak. “Dat succes kwam er, because he created his own sound”, aldus Brainpower.
“Zoek dat wat jouw muziek eigen maakt en geef er alles voor”, is zijn antwoord op de vraag wat hij aan de weg timmerende, jonge rappers van dit moment wil meegeven. “De Jeugd van Tegenwoordig was cool omdat ze een eigen sound hadden. Ik heb mijn eigen stijl, flow en invalshoek altijd gehad, en nog steeds weten mensen als ze iets van me horen meteen dat ik het ben. Nu staat het vaak in het teken van zo spoedig mogelijk scoren en dan krijg je een soort paniekvoetbal. Ik veroordeel dat niet, maar zou het ook niet adviseren.”
Altijd diezelfde vraag
Dat er geld verdiend moet worden, is volgens de muzikant geen reden om niet je droom na te jagen. Dan moet je zorgen dat je het naast elkaar doet. Hij gelooft niet in carrièreplanning. “Dat vind ik een Economie 1-term. Ik geloof in een drive waar je besluit achteraan te gaan. Sommige mensen denken dat het mij kwam aanwaaien, hell no! Ik werkte vanaf mijn zeventiende achttien uur per dag, had zes, zeven baantjes en bouwde daarnaast mijn muzikale carrière. Ik zat met een universitair diploma op zak te werken bij de klantenservice van Pepe Jeans. Ik flyerde voor Paradiso en stond er als host.”
TLM, zijn vaste deejay, zei het jarengeleden al tegen hem: mensen willen altijd zo’n stolpje over zich heen hebben. Zo van: dit is veilig, dit is zekerheid. “En wij hebben dat op ons achttiende al van ons afgegooid, we zijn niet voor zekerheid gegaan maar voor onze droom. Geloof me, ik ben ook op mijn bek gegaan. Zelfs mijn eigen zus zei goedbedoeld: hoe ga je dat dan doen, hoe ga je ervan leven? That’s always the question, maar ik heb zoiets van: “I’ll make it work. Ik ken geniale muzikanten die soms even weer een bijbaantje nemen. Want als je er écht van houdt, dan ga je er gewoon voor. Als het niet linksom kan, dan rechtsom.”
“I don’t judge”
Brainpower vindt dat er in vijftien jaar wezenlijk niet zoveel veel aan de muziekindustrie veranderd is. “Het gaat nog steeds om connecties, de structuur is best wel hetzelfde. Alleen vroeger was je afhankelijker van de gatekeepers van Hilversum en nu kan er veel meer online. Qua exposure was het gewoon heel anders. Nu kunnen jij en ik in theorie een track opnemen, morgen op YouTube zetten en over twee dagen miljoenen views hebben. Daar is nu ruimte voor. Neem Mula B. Die kan vanuit zijn eigen homestudio met zijn vrienden iets groots bouwen. Dat vind ik fantastisch.”
Brainpower schetst een situatie uit 2004, toen hij bij het management van Jay-Z in Amerika was. “Ze zeiden dat ze me te gek vonden, maar dat ze in Amerika Eminem al hadden. Zo van: we don’t need another white rapper. Zo was het toen gewoon: één blanke rapper, één Outkast, één Busta Rhymes.” Daarnaast waren er destijds geen sociale media, die iets konden pushen. “Als ik nu Facebook of Twitter zou zetten dat ik bij het management van Jay-Z was, zou het heel snel een hype kunnen zijn en brengt het je wellicht naar talkshows.”
In die zin was het lastiger toen hij aan het begin van zijn loopbaan stond, erkent Brainpower. “De term ‘nieuwe generatie’ is een opgelegd iets. Maar als we het er dan toch over hebben: ik vind alles eraan mooi. Doe je ding, get your money. Maar er mag wel een balans zijn tussen kwaliteit en erkenning. Erkenning bijvoorbeeld voor artiesten die het podium waar nu op gelopen wordt hebben opgebouwd en die er zelf ook nog steeds op lopen. Dat zijn ook een hoop artiesten die er vóór mij waren.”
Brainpower praat vanuit passie, niet vanuit frustratie. “Ik heb altijd contact met jonge upcoming artiesten, ik houd van hen en probeer ze te stimuleren, gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik ben niet tegen hen, ik sta naast hen. Ik hou echt van deze game; alleen maar love. Ik heb zelf negatieve kritiek gehad toen ik net doorbrak. Zo bedoel ik het dus niet. Maar je mag wel nuances aanbrengen.” Hij zegt het tijdens het gesprek meerdere malen, vaak schakelend naar het Engels: I don’t judge. Hij geeft alleen zijn visie. “Ik vind dat je jezelf niet moeten laten leiden door geld en succes dat anderen hebben. Je moet je laten inspireren door wat jij mooi en goed vindt. Dan komt geld vanzelf.”
Brainpower en Re:Freshed Orchestra beginnen hun najaarstour in Hedon (Zwolle) en staan daarna nog in onder meer Den Haag, Breda en Arnhem.